5 Webdesign Trends in 2016
Recentelijk werd in een keer responsive design een stuk populairder toen Google aankondigde dat ze minpunten gingen geven aan websites die niet correct waren te zien op mobiel. In het licht van deze recentelijke ontwikkelingen heeft Elephant Design 5 webdesign trends in 2016 voor je op een rijtje gezet. Deze trends gaan naar verwachting op steeds meer websites hun intrede doen.
Webdesign Trends
Het webdesignlandschap evolueert voortdurend, en 2016 is geen uitzondering. Nieuwe technologieën, veranderende gebruikersvoorkeuren en de voortdurende verschuiving naar mobiel internet hebben allemaal invloed op de trends van dit jaar. Hier zijn vijf webdesign trends die in 2016 op de voorgrond staan.
1. Hamburger menu’s / mobiele elementen op uw website
Het icoontje met 3 streepjes dat je gebruikt om het menu op mobiel uit te vouwen noemen we een hamburger menu. Het is al lang geen geheim meer dat er meer zoekopdrachten worden uitgevoerd op de smartphone dan op de traditionele desktop/laptop.
Met de komst van deze trend wordt het steeds duidelijker dat het ontwerp van mobiel langzaam zijn intrede doet op de desktop. Elephant Design merkt dat het voor veel bedrijven moeilijk is om van een traditioneel menu over te stappen op een hamburger menu. Wij zeggen behoud het traditionele menu nog even maar voeg ook op de desktop versie al een hamburger menu toe en zorg dat de transitie van het traditionele menu naar het nieuwe hamburger menu een soepele transitie wordt voor de gebruiker.
Je hebt overigens met het nieuwe hamburger menu ook meer ruimte voor het tonen van uw producten en/of diensten.
2. Hero Images / Hero foto’s
Hero images zijn grote foto’s die vast staan op bijvoorbeeld de home pagina. De foto’s omvatten meestal de gehele pagina of een groot gedeelte van de pagina. De hero images worden gebruikt om een overzicht te geven van de belangrijkste diensten/producten van een website of om een bepaalde sfeer te creëren.
Het verschil tussen een hero image en een slider is dat hero images vaak in 1 foto de essentie van een product of dienst vangen. Daarnaast zijn hero images vaak groter dan sliders en ze zorgen voor meer conversie dan de traditionele slider.
Naast een visuele voorstelling van de producten of diensten zijn er ook veel hero images die statische tekst bevatten om de beelden kracht bij te zetten. Een voorbeeld van een hero image kan je vinden op de home page van Elephant design.
3. Van flat design naar material design
Flat Design
Dit is eigenlijk niet echt een nieuw concept. Flat design is al een aantal jaar erg populair. Dit komt mede door de integratie naar mobiel. Flat design is gemakkelijk door te voeren op mobiel waardoor je website een uniforme uitstraling krijgt voor zowel desktop als mobiel.
Material design is door Google ontwikkeld en komt herkenbaar terug in de applicaties van Google zoals Gmail. Material design omvat verschillende aspecten maar het is voornamelijk het toevoegen van schaduw aan flat design en op deze manier zorgen voor diepte en hoogte. Goed te zien in dit voorbeeld:
4. Meer gebruik van speciale fonts
Op het gebied van webdesign zie je dat steeds meer verschillende fonts worden gebruik. Zo heeft Google veel verschillende fonts die ondersteund worden door vrijwel alle moderne browsers. De fonts kunnen op alle mogelijke manieren worden gebruikt zoals schuin gedrukt of dik gedrukt. Door het juiste gebruik van fonts op uw website kunt u uw gedachtegoed kracht bijzetten.
Een andere trend die veel terug komt is het verschil in grootte. Zo worden hele grote fonts vaak afgewisseld met kleine fonts en alles daartussenin.
5. Gebruik van beweging
Onze ogen zijn van nature aangetrokken tot beweging. Dit maakt beweging de perfecte tool voor het trekken van de aandacht van de gebruiker. Zo kun je gebruik maken van een korte video als achtergrond of gebruik maken van motion animation voor het presenteren van producten. Een voorbeeld van een video achtergrond is goed te zien bij onze klant Startransfer.
Voorbeeld van motion animation:
Ondanks dat beweging en video perfecte tools zijn voor het presenteren van producten en diensten heeft het ook een minpunt, laadtijd. Ondanks het feit dat het internet steeds sneller wordt en er steeds meer ruimte is voor video zal het er nog steeds voor zorgen dat gebruikers moeten wachten om de volledige ervaring mee te maken.