Logo Ontwerp: wat we kunnen leren van beroemde logo’s

Een logo ontwerp maken is als een puzzel. Alle stukjes moeten in elkaar vallen en een mooi geheel vormen. Het is een kunst die waar zelfs mensen die al jaren werken als grafisch designer moeite mee hebben. Vind je maar geen passende stukjes? Misschien kan je dan wat inspiratie halen uit deze beroemde logo’s.

 

Wat Logo Ontwerp ons Kan Bijbrengen

Het bestuderen van beroemde logo’s biedt ons waardevolle inzichten in de kunst van het logo-ontwerp. Deze iconische symbolen hebben de tand des tijds doorstaan en hebben de kracht om een merkidentiteit te definiëren en een blijvende indruk achter te laten. Door nauwgezet te kijken naar hun ontwerp, kleurgebruik en symboliek, kunnen logo-ontwerpers belangrijke lessen leren over effectieve communicatie en merkherkenning. Of het nu gaat om de tijdloze eenvoud van het Nike Swoosh-logo of de speelse veelzijdigheid van het Google-logo, elk beroemd logo biedt unieke inzichten die kunnen worden toegepast om nieuwe en memorabele ontwerpen te creëren. Door de geschiedenis van deze logo’s te bestuderen en de principes achter hun succes te begrijpen, kunnen ontwerpers hun vaardigheden verfijnen en streven naar tijdloze creaties die de kracht van een merk kunnen belichamen.

Apple: minimalisme en merkprofiel

 

Ja natuurlijk staat apple in deze blog als goed voorbeeld van een minimalistisch logo die toch duidelijk het merkprofiel verwerkt.

 

Woorden waarmee Appel graag in verband wordt gebracht zijn stijlvol, toegankelijk en slim. Ze hebben dan ook erg hun best gedaan om deze eigenschappen terug te laten komen in het logo. De effen kleur geeft een strakke, subtiele en stijlvolle indruk. Daarbij is ook het ronde strakke design van de appel stijlvol en simplistisch. Tot slot geeft de hap uit de appel het logo meer authenticiteit.

 

 

FedEx: negatieve ruimten

 

Het logo van FedEX maakt gebruik van de negatieve ruimten (witruimten) om een verborgen teken te verwerken in hun logo. In de witruimte van EX zie je een pijl. Een mooi voorbeeld van slim design met een verborgen betekenis.

 

Een pijl symboliseert snelheid en beweging. Iets wat goed bij FedEx, een bezorgbedrijf, past.

 

 

Google: aanpassen op het nu

 

Google, een welbekend en toch vaak veranderend logo. Het bedrijf kiest er namelijk voor om het logo soms aan te passen naar wat er speelt in de wereld. Deze aangepaste logo’s hebben ze de naam Google Doodles gegeven. Een voorbeeld hiervan is hun speciale logo voor oudjaarsdag.

 

Door in te spelen op de huidige evenementen in de wereld houdt google hun logo design dynamisch, vers en relevant.

 

 

Coca-Cola: eigen lettertype en kleur

 

Het kon ook niet anders dan deze blog eindigen met één van de bekendste logo’s ter wereld, het Coca-Cola logo. Het logo valt gelijk op omdat er een eigen lettertype gemaakt is die nergens anders te zien is. Dit geeft al gelijk een impressie van originaliteit en stijl.

 

Coca-Cola heeft ook slim gebruik gemaakt van kleur. Kleuren kunnen namelijk ook een psychologisch effect hebben. De kleur rood wekt energie en passie op. Iets wat past bij het frisse imago van Coca-Cola en volop gepromoot wordt door de mensen die werken op de marketing afdeling.

 

 

Wat kunnen we van deze logo’s leren

 

  • Less is more als het om logo’s gaat;
  • Kleuren kunnen een logo maken (of breken) denk dus goed na over welke kleur bij jouw producten, merk en logo past;
  • Sommige kleuren hebben een psychologisch effect die je in je voordeel kan gebruiken dus doe onderzoek naar wat kleuren kunnen doen;
  • Het maken van een eigen lettertype zorgt voor een uniek logo;
  • Je kan logo’s aanpassen op de huidige situatie in de wereld of je omgeving om het fris en relevant te houden;
  • Slim gebruik maken van negatieve ruimten kan voor verrassende verborgen tekens zorgen die flink bij kunnen dragen aan de kwaliteit van je logo.

 

Het belangrijkste leerpunt is echter heel simpel en iets wat in elk logo terug komt. Je kan vast al raden wat ik ga zeggen: Zorg dat je je kern merk/producteigenschappen terug kan zien in je logo. Leer van de grootste maar bewaar je authenticiteit. Zó design je het allerbeste logo voor jouw bedrijf.